Tilbage til vidensbanken

Hos Elevplads.dk har vi i sidste otte år hjulpet alle typer af arbejdsgivere med at annoncere deres elev- og lærepladser på vores jobportal. Vi forsøger i denne artikel at dele vores viden om, hvad der typisk udgør et godt jobopslag, ved at skelne mellem, hvad du BØR og KAN have med i jobopslaget.

Must have ?

Når du som arbejdsgiver skal udarbejde et jobopslag til elever eller lærlinge, bør du tage et udgangspunkt, der minder om det du vil gøre, hvis du søgte en fuldtidsmedarbejder. Der er her fire elementer, som vi i Elevplads.dk mener, at du bør have med dit i jobopslag.

Arbejdsopgaver: Det er for det første vigtigt at synliggøre, hvilke arbejdsopgaver, som eleven eller lærlingen har i løbet af sin praktiktid. En måde at vurdere, hvilke arbejdsopgaver, som du bør nævne i jobopslaget, er at tage udgangspunkt i den praktikplan, som I har udviklet for at blive godkendt til at oprette en praktikplads.

Personlige kvalifikationer: Et andet punkt, der er et must-have, er, at skrive de personlige kvalifikationer, som I søger hos en elev eller lærling. Hvis du udelader de ønskede personlige kvalifikationer i et jobopslag, risikerer du ikke blot at få de forkerte til at søge stillingen, men du sender også et signal om, at virksomheden egentligt er lidt ligeglad, hvem I får ind.

Uddannelse: Et tredje must-have er de uddannelsesmæssige kvalifikationer, som man søger. Skal man have afsluttet dit grundforløb og have taget en EUD eller EUX Business? Søger I en regnskabselev, der er finans- eller kontoruddannet? Det er vigtigt at du holder dig opdateret med uddannelserne og bruger de definitioner, som de unge kender til. Er du i tvivl om dette, så kontakt os endelig hos Elevplads.dk!

Et godt billede: Der findes ikke noget mindre kedeligt for en elev eller lærling, hvis de læser et jobopslag uden visuelt indhold. Det billede, som man vælger at bruge i jobopslaget skal gerne være autentisk, eksempelvis vise en af jeres lærlinge i en typisk arbejdsituation. Man skal derfor helst undgå at købe/bruge gratis stock-billeder, der ikke kan give et reelt billede af arbejdspladsen.

Should have ?

Hvis du skal gøre dig ekstra attraktiv over for elever og lærlinge, er der visse elementer, som du bør overveje at have med i jeres jobopslag. Du får her fem elementer, som du bør overveje at have med i jobopslaget.

Karrieremuligheder: Mange unge ønsker, at deres uddannelse bliver et springbræt til en succesfuld karriere. Det samme gør elever og lærlinge. Det er derfor vigtigt, at du i jobopslaget gør det tydeligt, at en praktikplads hos jer betyder, at man går en spændende fremtid i møde. Fortæl gerne om muligheden for fastansættelse, og hvad der typisk sker, hvis man er dygtig nok.

Fortæl om jeres erfaringer: Hvis det ikke er første gang, at I ansætter elever og lærlinge, så fortæl gerne om jeres hidtige erfaring med elever eller lærlinge i jobopslaget. Fortæl fx at I typisk har et x-antal lærlinge ansat årligt, og hvad I plejer at have rutiner og processer for at skabe et succesfuldt praktikforløb.

Kollegial sammenhold: I jobopslaget bør du ikke kun kommunikere, at I er en spændende arbejdsplads. Du bør lige såvel kommunikere, at man bliver en del af en gruppe af kollegaer, der har det godt sammen. Fortæl gerne, hvem og hvor mange man kommer til at indgå i team med, og hvad I eventuelt laver af arrangementer for at blive rystet mere sammen.

Opstart: I et jobopslag står der typisk en ansøgningsfrist. Det er hertil en god idé at være præcis i jobopslaget, hvornår I forventer, at eleven eller lærlingen skal starte op. Pga. af forskudte grundforløb, vil nogle elever skulle starte op i september, mens andre først starter op i januar. Vær derfor præcis ift. hvornår I ønsker opstarten skal være – både for jeres egen og elevens skyld, så der ikke sker nogle misforståelser.

Ansvarsområder: Mange unge tiltrækkes af at kunne få ansvar og gøre en forskel i en organisation. Man ønsker ikke at sidde på sin flade. Hvis man i forbindelse med et praktikforløb, har visse ansvarsområder til eleven eller lærlingen, er det en fordel at nævne dette i jobopslaget. Jo mere ansvar, som eleven føler, at man kan få, jo federe virker stillingen.

Nice to have ?

Nu er vi nået til det sidste punkt, og du kan her få inspiration til, hvad du kan overveje at have med for at gøre jobopslaget endnu mere unikt og skarpt. Det er her, at I skiller jer ud fra mængden.

Synliggør jeres brand: Hvis I er en virksomhed uden et særligt stort kendskabsgrad blandt unge, kan du med fordel i jobopslaget fortælle, hvad der kendetegner jeres virksomhed. Hvem samarbejder I med eller sælger produkter til B2B? Hvorfor er jeres arbejdskultur unik? Og hvilke visioner har I som virksomhed? Det er vigtigt at I synliggør, at I ikke er en bare er typisk virksomhed, men har jeres eget brand.

Fjern fordomme om jeres branche: Ligegyldigt, hvilke branche man er en del af, kan den være påvirket af fordomme. Det er vigtigt, at du hjælper ansøgere med at forstå at virkeligheden ikke behøver at være som de tror. Et eksempel på en organisation, der har gjort dette er Forsvaret. I jobopslaget om deres elevuddannelsen fortæller de, at en karriere i militæret ikke kun handler om at være soldat, men at 4300 ud af 18.800 medarbejdere ikke bærer uniform. De gør derfor op med de typiske fordomme om, at en karriere i militæret kun handler om rang eller nummer.

Branding film: Et billede i din jobannonce er et must. En branding film er nice to have. Med en branding film får du sat stemme og ansigter på jeres medarbejdere og gøre det nemmere for ansøgeren at forholde sig til, hvad der kendetegner jeres arbejdsplads. En film i en jobannonce behøver ikke at være lang, men kan være kort og simpel. En god idé er, at ens nuværende elever eller lærlinge indtager en hovedrolle i filmen, og at filmen handler om at være elev eller lærling.

Elevportræt: Det er ikke kun ved branding film, at du bør overveje at involvere dine nuværende elever. Du kan også overveje at tilføje et kort elevportræt i jobopslaget, hvor du bringer et citat fra en elev eller to om, hvorfor det er fedt at være i praktik hos jer. Dette giver lidt menneskelighed i en jobannonce, der typisk kan virke lidt generisk for de unge.

Link væk fra jobannoncen: Det, der kendetegner en typisk kandidat er, at de godt kan lide researche en virksomhed og typisk søger mere information, end hvad der står i jobannoncen. For at gøre det nemmere for ansøgeren at researche jer, kan du sætte et link ind i jobopslaget til jeres sociale medier kanaler (hvis I bruger dette aktivt) eller til jeres hjemmeside – og her meget gerne en karrieresektion, hvis I har sådan en.

Opsummering

Som du kan læse dig til er der utrolige mange forskellige elementer, som du kan inddrage i din jobannonce. En jobannonce har dog altid en typisk max længde, og du bør derfor ikke inkludere alt. Det du bør inkludere, er hvad der gør jeres arbejdsplads eller den eksakte stilling unik. Har I et stærkt kollegial sammenhold, så uddyb det. Får eleven særlige ansvarsområder, så uddyb det. Og har I mulighed for at producere en branding film, så gør det.

Det perfekte jobopslag findes ikke. Det er dog vigtigt at du målretter jobopslaget, så det passer til jeres organisation og den type elever eller lærlinge som I søger.

Har du stadig spørgsmål om, hvordan du kan skabe et godt jobopslag og finde et godt match til jeres arbejdsplads, er du velkommen til at kontakte Elevplads.dk. Vi står altid klar med gode råd.

Hold dig opdateret

Tilmeld dig Elevplads.dks nyhedsbrev med fokus på tiltrækning og rekruttering af elever, lærlinge og trainees.

I nyhedsbrevet får du adgang til

  • De seneste blogindlæg
  • Nyeste e-bøger og cases
  • Tips og tricks til rekruttering af elever, lærlinge og trainees
  • Information om krav og regler inden for elevområdet