Tilbage til vidensbanken

Unge søger information ved hjælp af mange forskellige kilder, når de skal finde og søge elev- og lærepladser. Disse kilder indebærer bl.a. netværk, sociale medier og virksomhedens hjemmeside.

På baggrund af vores undersøgelse af unges valg af elev- og læreplads 2022 har vi kortlagt en gennemsnitlig kronologi af de unges informationssøgning.

 

De unges informationssøgningsproces

De første aktiviteter

Størstedelen af de unge starter med at blive klogere og afsøge deres muligheder ved at tale med familie og øvrigt netværk. Derudover er søgninger på særligt Google og elevpladsportaler også en del af de indledende aktiviteter i mange unges informationssøgningsproces.

Efter den indledende informationssøgning

Når de unge har været igennem den indledende informationssøgning, besøger størstedelen af målgruppen hjemmesider for virksomheder, som de finder interessante. Herefter undersøger flere unge også disse virksomheders indhold på diverse sociale medier, f.eks. Facebook og Instagram. Det er derfor vigtigt at sikre en sammenhæng mellem disse platforme.

De afsluttende skridt før valget træffes

Det er først til sidst i processen, at en del af målgruppen rækker ud til og/eller besøger enkelte virksomheder fysisk. Det er derfor afgørende at have været til stede på den helt rigtige måde i de tidligere faser af de unges informationssøgningsproces.

Udover de nævnte kilder informationssøgning er der også en stor del af målgruppen, der ser film om arbejdet på YouTube, hvilket kan være en oplagt mulighed for at få et indblik i de arbejdsopgaver, der venter.

Det er vigtigt at sikre sig en positiv tilstedeværelse i de forskellige dele af informationssøgningsprocessen. Og det er særligt vigtigt at være opmærksom på de mest populære metoder for informationssøgning.

 

Om ‘unges valg af elev- og læreplads 2022’
  • Hvert år laver vi undersøgelser af unges valg af uddannelses- og karriereveje, heriblandt analyser med specifikt fokus på efterskoler, ungdomsuddannelser og elev- og læreplads.
  • Vores undersøgelse er Danmarks mest omfattende af sin slags
  • Analysen af unges valg af elev- og læreplads 2022 inkluderede samarbejde med 34 virksomheder og +10.000 deltagende unge
  • I analysen af unges valg af elev- og læreplads 2022 er resultater opdelt i både aldersgrupper og fire overordnede branchehovedområder
  • Gennemsnitsalderen på de unge respondenter var i 2022 24,6 år, 57% var mænd, mens 43% var kvinder

Besøg på hjemmeside er den mest populære metode for informationssøgning

Hele 70% af de unge respondenter i vores undersøgelse af unges valg af elev- og læreplads besøgte virksomhedens hjemmeside, inden de ansøgte. At besøge hjemmesiden er med sine 70% den mest populære måde at søge information blandt de unge.

Den næstmest populære metode for informationssøgning er at foretage Googlesøgninger. Dette understreger også vigtigheden af hjemmesiden, da man som virksomhed sandsynligvis ønsker, at de unge potentielle ansøgere lander på virksomhedens hjemmeside.

Det er naturligvis ikke kun vigtigt at vide, hvor mange unge der besøger virksomheders hjemmeside. Det er i høj grad også relevant at være opmærksom på, hvor stor betydning hjemmesiden har for den unges valg.

Vores analyse viser, at hjemmesiden sammen med elevpladsportaler gennemsnitligt vurderes til at have hjulpet de unge mest i forhold til øvrige platforme.

De fem vigtigste informationer på en hjemmeside

Analysen viser, hvor vigtigt det kan være at have en hjemmeside, der dukker op, når de unge søger, hvis man som virksomhed ønsker at tiltrække unge ansøgere til elev- og lærepladser.

Men det er naturligvis også vigtigt at have en hjemmeside, der rent faktisk hjælper de unge til beslutningen om, hvor de ender med at søge. I den forbindelse skal man som virksomhed sikre sig, at hjemmesiden indeholder de rette informationer.

Vi giver dig derfor de fem vigtigste informationer at inkludere på hjemmesiden (i rangeret orden og fordelt på brancher):

Derfor er det vores klare anbefaling, at du tjekker, om disse informationer fremgår tydeligt på jeres virksomheds hjemmeside.

Der er selvfølgelig også mange andre faktorer, der er vigtige for at få success med sin hjemmeside som informationsplatform for potentielle elever og/eller lærlinge. Dette indebærer bl.a. andre vigtige informationer, kontaktmuligheder, et brugervenligt design, og at teknikken er i orden. Alt dette kan vi selvfølgelig også hjælpe med på baggrund af vores faglige viden og ikke mindst viden om forskellige unge målgrupper.

Få mere viden om unge og deres valg af elev- og læreplads

Du kan få meget mere indsigt i kampen om de unge og unges valg af uddannelses- og karriereveje i vores Replay-univers, hvor vi har samlet optagelser af tidligere afholdte webinarer.

Besøg CompanYoung Webinar Replays

Vi har også afholdt et webinar om resultaterne fra vores analyse af unges valg af elev- og læreplads. Her kan du lære meget mere om, hvad der er vigtigst for de unge i deres beslutning om valg af elev- og læreplads på baggrund af de nyeste tal.

Se optagelsen af webinaret

Hold dig opdateret

Tilmeld dig Elevplads.dks nyhedsbrev med fokus på tiltrækning og rekruttering af elever, lærlinge og trainees.

I nyhedsbrevet får du adgang til

  • De seneste blogindlæg
  • Nyeste e-bøger og cases
  • Tips og tricks til rekruttering af elever, lærlinge og trainees
  • Information om krav og regler inden for elevområdet