Vores undersøgelser af unges valg af uddannelses- og karriereveje viser, at YouTube vinder frem som søgemedie blandt de unge. Mediet bruges i stigende grad til informationssøgning om uddannelses- og karriereveje, og det har i nogle tilfælde overhalet Google i popularitet i forhold til netop dette.
Hvis man som uddannelse, organisation eller branche ønsker at tiltrække unge, kan det derfor være en stor fordel at være tilstede på YouTube – og ikke mindst at være tilstede med indhold, der relevant for de netop jeres målgrupper og den information, de søger.
Hvorfor virker YouTube så godt?
Videoerne vi i CompanYoung producerer i samarbejde med LongStoryShort har meget lange visningstider. Men hvorfor?
Vores erfaring viser, at YouTube-videoerne virker godt blandt de unge, fordi fagligt indhold, formalia og praktisk info bliver pakket ind i langt mere spiseligt format for de unge; det pakkes ind i samme type indhold, som de i forvejen konsumerer. Derudover er det tilgængeligt på en platform, som vores undersøgelser viser, at de unge benytter flere gange dagligt, hvilket gør informationen tilgængeligt for de unge i særlig høj grad.
Tre ting du skal have for øje
Her får du tre gode råd til, hvad I bør fokusere på for at få succes med indhold på YouTube, der styrker jer i tiltrækningen af unge – hvad enten det er til en uddannelse, skole, virksomhed eller branche.
Lav beskrivende indhold, der gør de unge klogere på mulighederne
Når de unge søger information på eksempelvis Google og YouTube, er de ofte stadigvæk forholdsvist åbne og har en masse uvidenhed og tvivl angående deres uddannelses- og karrieremuligheder.
Det kan derfor være relevant at producere indhold til YouTube, der er meget beskrivende i forhold til den uddannelse, man får hos jer. Det kan eksempelvis dreje sig om indhold, der beskriver uddannelsen, de efterfølgende muligheder, virksomheden eller det sociale miljø.
Lav konkret indhold, der giver de unge svar på deres spørgsmål
Da de unge i højere og højere grad bruger YouTube som søgemedie, er det vigtigt at have noget indhold, der kan hjælpe dem med at få de svar, de søger efter.
Derfor er det vigtigt at have videoer med helt konkret indhold på YouTube, der svarer på de spørgsmål, de unge sidder med. Som efterskole kan det f.eks. dreje som en video med visning af værelserne. Og som virksomhed kan det f.eks. være relevant at lave videoer, hvor man viser de problemstillinger og arbejdsopgaver, man kan stå med som elev eller lærling.
Eksempel: Vi har sammen med Vrigsted Efterskole lavet en video, hvor der vises værelser frem og fortælles om helt konkrete fag på efterskolen. Se videoen
Sørg for at lave indhold i øjenhøjde med målgruppen
Når I skal lave indhold til YouTube, er det helt afgørende, at det er i øjenhøjde med den målgruppe, I forsøger at fange. Det skal være videoer med budskaber, de kan forstå, og som er vigtige for dem, og det skal kommunikeres i et sprog, de kan forstå – og gerne af en afsender, de kan identificere sig med.
For at opnå dette kan det være en fordel at bruge unge mennesker, der ved, hvordan jeres målgruppe tænker og kommunikerer. Dette kan gøres på flere måder:
Brug influencers, der har erfaring med at kommunikere til netop jeres målgruppe
Lav et ambassadørkorps af jeres egne studerende, elever, lærlinge eller unge ansatte, der kan indgå i jeres videoer og evt. også selv producere indhold.
Eksempel: Vi har sammen med Malerfagets faglige Fællesudvalgs Bliv Maler lavet en række videoer om malerfaget med deltagelse af både influencers og unge fra maleruddannelsen. Find videoerne på Bliv Maler PLAY
YouTube-indhold der virker
I CompanYoung arbejder vi med vores YouTube-kanal PLAN A. Her producerer vi i samarbejde med værter på kanalen og vores kunder videoer med en masse inspiration til at vælge skole, uddannelse og karriere.
Her har vi bl.a. øje for at sikre det ovenstående. Du kan finde inspiration til indhold, der virker hos den unge målgruppe i vores PLAN A-univers.
Gå til PLAN A
Få hjælp til ambassadør-arbejdet
Ung-til-ung-kommunikation kan styrke jeres tiltrækning af (de rette) unge, fordi det byder på mere nærværende, troværdige og autentiske budskaber.
Man kan som uddannelse, virksomhed eller branche skabe denne ung-til-ung-kommunikation ved at bruge nuværende elever eller lærlinge som ambassadører, der deler ud af hverdagen på de sociale medier.
I CompanYoung har vi stor erfaring med at arbejde med ambassadørkorps med vores kunder. I denne forbindelse hjælper vi ved at sammensætte ambassadørkorps, dele ud af vores viden i SoMe-workshops og være en løbende sparringspartner og kontakt for både organisationen og de unge ambassadører.
Læs meget mere om værdien af ambassadører, og hvordan vi kan hjælpe.
Hold dig opdateret
Tilmeld dig Elevplads.dks nyhedsbrev med fokus på tiltrækning og rekruttering af elever, lærlinge og trainees.
I nyhedsbrevet får du adgang til
- De seneste blogindlæg
- Nyeste e-bøger og cases
- Tips og tricks til rekruttering af elever, lærlinge og trainees
- Information om krav og regler inden for elevområdet